tisdag 5 december 2023

JULBORD, JULMARKNAD, KYRKAN OCH KALAS

I fredags var vi bjudna på julbord i Markaryd med mannens jobb. Jag var osäker ända till fredagsmorgon om jag skulle kunna följa med men nackontet var 80% bra när jag vaknade så jag skulle med! Däremot skulle jag hoppa över älgjakten på lördagen i och med att det var hundjakt så skulle det vara många timmars sittande i kyla och det ville jag inte. Svärmor kom och hämtade barnen från skolan innan vi hade slutat jobba så det va bara hem och fixa sig iordning på en timme. För flera år sedan var vi i Markaryd för att sedan ta några år i Båstad för att nu vara i Markaryd igen. Maten är bättre i Markaryd, alltså det va såååå gott!! När de körde igång musiken så vi inte hörde vad vi tänkte längre, då körde vi hem.
Sune fick massa kel av sina minimänniskor❤️
Innan barnens farmor åkte hem så körde vi till julmarknaden i Loshult. Jag köpte jaktstrumpor som gick upp till knäna, varma och goa, till mig och mannen. Barnen köpte sockervadd och popcorn. Jag träffade en hel hop med barn från jobbet men även våra kära Loshultsvänner. Tuva ville gå in i kyrkan och titta så det gjorde vi. Då stod de där och delade ut psalmböcker så då hamnade vi i en gudstjänst, det var inte riktigt vad vi hade tänkt oss. Där satt barnen och åt hamburgare😂 Efter en psalm och lite körsång ville barnen gå ut igen, så då smög vi ut, farmor tyckte nog det va lite pinsamt så hon satt kvar.
Mannen hade sin vän och hans dotter nere från Skåne på jaktbesök så vi gjorde hemmagjord pizza. Tidigt på söndag morgon åkte de ut med Sune för att jaga rådjur.
Vår Nisse kom med ett uppdrag att baka lussekatter men tyvärr var den riktiga jästen slut i affären så vi fick ta den andra och då jäste ju inte degen…. Mellan bullarna skulle jäsa så var vi ute i snön.
Jo men här bland stenar och stubbar ska nog gå att åka…
Där åkte vi lite innan det var dags att skicka in lussekatterna i ugnen sen fick vi bråttom! Vi skulle på kalas för kusinen fyllde 13. Till fikat fick vi den godaste kakan jag ätit! Någon sorts choklad med kola över, sjuuuukt gott! Jag tog receptet så det ska jag göra nån dag😊

2 kommentarer:

  1. Skönt du är bättre i nacken det är ju så drygt med ont. Var det den blå jästen men det brukar inte ha nån betydelse, förr när vi hade butiker fanns det bara en sorts jäst. Jag bakar med torrjäst tycker det är kanon och alltid ha hemma. Ni har snö och vi har mängder och isiga vägar inget vidare. Må väl/MH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte den andra jästen denna gången så jag tänkte Nissen skulle komma och be barnen göra om lussekatterna.
      Nu är det halt och dant på vägarna. Jag hörde det skulle regna bort och det är ju synd

      Radera

Tack för att du lämnar ett avstamp♥